Het “Nieuwe normaal” in de sector van personen met een beperking.

Door Tine van der Vloet op 1 juli 2020

We gaan stilaan terug naar het “nieuwe normaal”.  Dat is ook zo voor personen met een beperking.

De vergunde zorgaanbieders maken een plan op hoe ze dit nu concreet willen aanpakken. Zo weten de gebruikers hoe de volgende periode gaat verlopen.

Maar deze nieuwe aanpak roept nog vele vragen op bij hen.

Ik stelde er enkele aan minister Beke in de commissie Welzijn.

  • Als de voorziening nog niet het aanbod kan bieden zoals je voorheen hebt afgesproken in je overeenkomst, wat zijn dan de mogelijke opties?

De minister gaf mee dat de zorg die men normaal gezien had ook in een extra ondersteuning kan aangeboden worden thuis. Als voorbeeld, wanneer je in de normale situatie 4 dagen ondersteuning had en nu in het “nieuwe normaal” maar 3 dagen ondersteuning krijgt, kan je voor die 4de dag thuis ondersteuning krijgen vanuit het dagcentrum. Dit brengt geen extra kosten met zich mee want de voucher aan de vergunde zorgvoorziening blijft doorlopen. Of dit in de werkelijkheid veel gebeurt, daar had de minister niet meteen een zicht op.  

De vergunde zorgaanbieder die drempels ondervindt om terug over te gaan naar het “nieuwe normaal”, kan dit melden bij het Vlaams agentschap voor personen met een handicap en bij de koepels. Zij zullen de zorgaanbieder helpen om deze drempels zo veel mogelijk weg te werken.

Er is ook nog de flankerende maatregel van 8,5 procent. Met deze maatregel kan je het normale persoonsvolgend budget met 8,5% overschrijden op voorwaarde dat de nieuwe contracten zijn afgesloten tijdens de COVID-19 periode. Deze flankerende maatregel zou nu lopen tot 30 september 2020.

Ik gaf hier de bedenking dat je hiermee niet alle mensen bereikt en dat het voor velen een administratieve last is. Er zou nu nog eens een officiële communicatie komen, maar is dit niet rijkelijk laat? Mensen hadden nu toch al op de hoogte moeten zijn van deze flankerende maatregel? De vraag is vaak … waar haal ik plots een assistent vandaan?

 

  • De voucher blijft doorlopen , de voorzieningen worden ondersteund. Ik vroeg dan ook aan de minister hoelang deze ondersteuning nog gaat verder lopen.

Hierop kreeg ik geen antwoord van de minister. Ik heb alle begrip dat in het heetst van de strijd het belangrijk is geweest dat al het personeel aan boord gebleven is. Maar naar mijn mening is er weinig ondersteuning geweest vanuit de werkvloer tot in het gezin. Er rijzen nu vooral  ook vragen bij hoe persoonsvolgend het budget kan ingezet worden…

 

  • Al de beslissingen die men neemt vanuit de vergunde zorgaanbieder worden ook bekrachtigd door de gebruikersraad. Hier vroeg ik aan de minister hoe deze raden werden ondersteund.

Maar ook hier , jammer genoeg, kwam er geen antwoord op. Het is belangrijk dat zij worden ondersteund met de nodige informatie om de juiste beslissingen te kunnen nemen die in het belang zijn van al de gebruikers.

 

Ook nu weer blijkt dat duidelijke communicatie van groot belang is! En dat missen we nu nog vaak op het terrein. Ik blijf hier dan ook op hameren  want alles valt of staat met die duidelijke  communicatie.

Ik hoop dat iedereen , op een veilige manier, snel weer kan instappen in het “nieuwe normaal“ zodat de zorg waar men recht op heeft weer volledig wordt gegeven en dat de thuisbasis , die de zorg nu weken lang vaak alleen heeft moeten dragen, terug op adem kan komen.

 

Kijk het hele verslag van mijn vraag om uitleg terug via deze link.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is