Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Duidelijkheid over de vergoeding van de bewindvoerders
Sinds september vorig jaar stelde ik al heel wat vragen betreffende de vergoeding van de voorlopige bewindvoerder. Een bewindvoerder mag volgens de wet 3% op het inkomen van een persoon met een beperking inhouden om zijn kosten te dekken. Met de overschakeling naar persoonsvolgende financiering op 1 januari 2017, was het de vraag of het basisondersteuningsbudget en/of het persoonsvolgend budget ook beschouwd zullen worden als een bezoldiging, waardoor de bewindvoerder 3% mag inhouden.
Het is belangrijk, zowel voor vrederechters, bewindvoerders als de persoon met een beperking zelf, dat hierover duidelijkheid bestaat. Op mijn vraag van 21 september stelde de minister nog dat het budget dat ter beschikking gesteld wordt om zorg in te kopen, zowel het cashbudget van persoonsvolgende financiering als het basisondersteuningsbudget kunnen beschouwd worden als inkomsten. Later, in een antwoord op mijn vraag van 5 januari 2017 (nr. 221) stelde minister Vandeurzen net het omgekeerde. Minister Geens zou in een voorgelegd ontwerp aan de federale regering, de uitkeringen en tegemoetkomingen voor het betalen van zorg en bijstand in het kader van de persoonsvolgende financiering, zal uitsluiten als inkomsten die meegeteld worden als bezoldiging voor de bewindvoerder.
Uiteraard heeft het al dan niet kunnen besteden van deze 3% van zijn zorgbudget voor een persoon met een beperking een grote impact. Daarom vroeg ik de minister vandaag duidelijkheid voor de mensen waar in het verleden de 3% als inkomsten voor de bewindvoerder werd toegekend, duidelijkheid naar de rechters toe en duidelijkheid en betrokkenheid voor de vele bewindvoerders. Daarnaast heb ik benadrukt om de bewindvoerders en vrederechts correct te informeren, zo kunnen zij correct hun werk doen.
De minister bevestigde vandaag dat het zorgbudget niet zal worden meegenomen om de bezoldiging van de bewindvoerder te berekenen. Ik ben blij dat nu duidelijk is dat er geen 3% zal worden afgehouden van het basisondersteuningsbudget, het cashbudget of de voucher die de persoon met een beperking ter beschikking krijgt. Door mijn aandringen is er overleg met het federale niveau gekomen. De timing van het Koninklijk besluit dat federaal moet worden uitgevoerd is echter nog niet duidelijk, daarom heb ik aangedrongen hier snel werk van te maken, zodat alles op papier duidelijk is. Ook is het belangrijk dat het besluit met terugwerkende kracht zal werken, zodat voor iedereen dezelfde manier van werken wordt gehandhaafd. De minister heeft ook samengezeten met het VAPH om infosessies voor bewindvoerders en vrederechters te voorzien, zo zal ook naar hen hopelijk snel duidelijk informatie verschaft worden.
Personen die heel wat hulp nodig hebben met het verantwoorden van hun cashbudget, kunnen uiteraard wel een één op één relatie voor praktische hulp met een bewindvoerder afsluiten. Zo kan je, indien gewenst, toch je bewindvoerder vergoeden. Deze kosten kan je betalen vanuit de beheerskosten die je krijgt bovenop je zorg-budget. Zo heeft het geen rechtstreekse impact op de zorg die je kan inkopen. Een ander alternatief is je te la-ten bijstaan door 1 van de bijstandsorganisaties.
De volledige vraag om uitleg en het antwoord van de minister kan je hier vinden.